Jak spolupracovat s influencery a nenechat se napálit?
26. 1. 2023
Máte svůj vlastní podnik. Obchod, restauraci, módní značku… Pokud sledujete svět sociálních sítí, je vás nejspíš jasné, jak moc jsou ovládány cílenou reklamou. A k tomu velmi zdárně slouží tzv. infuenceři, tedy „ovlivňovatelé“. Jakmile někdo, kdo má desítky tisíc sledujících prohlásí o šampónu na vlasy, že je to zázrak, další den jeho zásoby v obchodech značně prořídnou. Možná si teď klepete na čelo, ale přesně takto reklama na sociálních sítích funguje. A proč? Jedná se totiž o reklamu založenu na důvěře. Sledující svému influencerovi věří. Když to říká on, tak to přece musí být pravda! A často skutečně je.
Kdy je na stole problém?
Pokud se rozhodnete ke spolupráci s konkrétním influencerem, pořádně si ho „proklepněte“. Nenechte se uchlácholit vysokými čísly sledovanosti či tzv. lajků. Proč? Často se jedná o falešné profily, které si všechna tato čísla jednoduše koupí a potom vydělávají. Poznáte to snadno. Influencer má stovky tisíc fanoušků a u každého příspěvku maximálně dva komentáře? Tady něco nehraje. Váš influencer není znám nikde jinde mimo sítě? Buďte obezřetní.
Co dělat, když už je pozdě?
Influenceři jsou podle českého práva „podnikatelé“ a také „soutěžitelé“. Účastní se hospodářského styku a jejich cílem je zaujmout spotřebitele. I na ně se proto vztahují práva a povinnosti. Pokud s influencerem uzavřete smlouvu o propagaci vašeho produktu a později zjistíte, že profil je tzv. falešný, nezoufejte. Právo je na vaší straně. Smlouva je v tomto případě neplatná, protože influencer zákazníka úmyslně uvedl v omyl. Bude muset vrátit vše, co uzavřením obchodu nabyl a také poškozenému nahradit škodu v podobě ušlého zisku. Ve hře je taky pokuta až do výše 5 000 000 Kč za porušení zákona o ochraně spotřebitele.
V právu je tedy jednoznačně zákazník, ale nutnost vykonat právní úkony tím nezmizí. Pokud si tedy chcete ušetřit spoustu zbytečných starostí a komplikací, vybírejte obezřetně a nenechte se „napálit“. Šťastnou ruku!
