Falešné recenze na internetu? Rady pro nakupující i prodávající.

29. 6. 2023

Potřebujete koupit například novou myčku. Co uděláte? Půjdete na internet a začnete hledat. Poté, co si stanovíte finanční limit a další požadavky, vám zůstane v hledáčku několik značek. Jak se budete rozhodovat dál? Nejspíš stylem „cena versus výkon“. A jistě taky kouknete na recenze zákazníků jednotlivých obchodů a zjistíte si všechny výhody a nevýhody právě toho konkrétního spotřebiče. Tady ale dbejte obezřetnosti. Ne všechny recenze jsou totiž relevantní. Jak to? Víme to a poradíme, na co si dát pozor.

Jste kupující?

V minulosti bylo nehezkou praktikou, že někteří majitelé e-shopů mazali negativní recenze, či si nechávali pomocí nejrůznějších aplikací generovat falešné pozitivní recenze. Objevovaly se tak poměrně kuriozní případy, kdy celá rodina testovala jedno spodní prádlo nebo kdy lidé chválili postřik proti hmyzu jako báječný přípravek na pleť. S tím je ale, naštěstí, konec. V roce 2023 vešla v platnost novela, která obchodníkům nařizuje ověřování každé recenze, kterou umístí na svůj web či na sociální sítě, které k obchodu využívají. Ověření funguje snadno, a to v podobě propojení recenze s konkrétním zákazníkem či jeho registračním účtem. Jakmile tedy budete vybírat podle recenzí, koukněte i na rok, kdy byly napsány.

Jste prodávající?

Neházejme ale všechnu špínu na obchodníky, i oni se totiž často potýkají s problémy fungování na internetu. Velkým strašákem jsou falešné negativní recenze. Jak to funguje? Jejich cílem je prodejci na internetu uškodit. A to formou lživé recenze, která rozhodně není pochvalná. Jejími autory je nejčastěji konkurence, která chce obchodníka z nejrůznějších důvodů pošpinit. Jak se ale bránit v síti jedniček a nul? Naštěstí i tady je řešení. Česká obchodní inspekce označuje falešné negativní recenze coby nekalou obchodní praktiku a lze se proti ní pochopitelně bránit. Nekalé obchodní praktiky mohou být pokutovány až do výše několika milionů korun.

Ornamenty